Barmarksträning inför hockeysäsongen

Om du vill bli riktigt bra på hockey räcker det inte bara med ispassen. Hockey är en fysiskt krävande sport med mycket närkamper. Om du inte är stark i kroppen kommer de andra spelarna alltid att ha ett övertag över dig. Stark i kroppen behöver inte betyda att vara stor utan att ha en god styrka och kontroll över kroppen.

TräningFör att bli stark i kroppen är det viktigt att fysträna. Det finns speciella övningar som riktar sig speciellt till hockeyspelare. Det viktigaste är att bygga upp styrkan i benen och de flesta styrkeövningar kan du utföra med hjälp av en skivstång. Squats, eller knäböj på svenska, är en perfekt övning för ändamålet eftersom att du särskilt aktiverar sätes- och lårmuskulaturen. Ju bättre teknik du har i övningen desto bättre resultat kommer du att få ut av den. För att lära dig hur du gör övningen korrekt kan du kolla in webbsidan Sarasworkout där hon med hjälp av både text och video går igenom tekniken.

En bra skivstång du kan köpa är ett skolviktsset från Gymkompaniet.se. Fördelen med att köpa ett skolviktsset är att du enkelt kan ändra vikten på stången. På så vis kan du också lägga på mer vikt i takt med att du blir starkare.

Barmarksträningen kan ibland kännas tung men är verkligen ett måste om du vill bli en bra hockeyspelare. Du kommer att ha nytta av fysträningen när du befinner dig i sarghörnen. Förutom att göra dig starkare blir du också snabbare av den. Genom att utföra träningspass med särskilt fokus på lårmuskulaturen kommer du att känna att du har extra energi när det gäller att trycka ifrån och få upp farten.