Handledsträning – förbättra teknik och skott

Det finns mycket man kan göra som hockeyspelare för att förbättra sin klubbteknik och sitt skott. Det bästa är att varva olika teknik- och styrkeövningar med dina vanliga ispass, där du får en chans att testa på vad din extraträning gett i praktiken.

Skotteknik

När man spelar hockey så är det många olika skottkategorier som används några av dessa är

  • Dragskott
  • Direktskott, även kallad Onetimers
  • Slagskott
  • Närskott
  • Backhandskott

Det säger sig själv att det är viktigt med starka handleder för att klara alla dessa och att det är viktigt att träna upp sina handleder inför alla varianter. Att träna sig i att göra mål är inte bara att träna på sin skotteknik och på att träffa mål, även om detta också är en viktig del av spelet såklart, utan att träna sig i en specifik sorts variant av hockey fys som innehåller handledsträning. Det är nog ingen hemlighet att hårda, välplacerade och snabba handledsskott är väldigt viktiga inom ishockey och är den säkraste varianten för att få in ett mål. Många är de finter och dribblingar som också snabbt måste göras och du vinklar dina handleder otaliga gånger under en match.

Styrketräning

Som tidigare nämnt så är det som hockeyspelare extremt viktigt med starka handleder, helst när det kommer till dessa olika skottsekvenser. Av alla olika typer av skott så är det heller inte så konstigt att just handledsskotten är det som drar störst nytt av att stärka dina handledsmuskler. En bra övning för att stärka handlederna är att fästa ett rep med en vikt i mitten av en avsågad hockeyklubba, som du sedan ser till att snurra upp med utsträckta armar. Detta blir snabbt oerhört jobbigt för handlederna och ger en grym träning. Tänk på att stretcha väldigt noga efter du kört slut på dig själv, då även rörligheten är viktigt för ett bra skott och oundvikligt om du vill bibehålla en bra klubbteknik.

Teknikträning

Vi avslutade nyss det förra stycket med att påpeka hur viktigt rörligheten i handlederna är för din klubbteknik. Detta är verkligen någonting som stämmer och därför är det viktigt med teknikövningar där du tvingar dina handleder att arbeta i flera olika positioner och vinklar. Att dribbla med en puck eller teknikkula i en åtta räknas som en av de bästa grundläggande övningarna både för att träna upp din teknik och rörlighet. Vi rekommenderar att du börjar med denna övning och ser till att bemästra denna innan du letar vidare efter mer avancerade övningar.

Även rätt utrustning spelar roll

Tyvärr är många yngre spelare, och en del vuxna seniorer, utrustade med grejer som tyvärr inte gör dom rättvisa. När det kommer till teknik och skott är det extremt viktigt med rätt sorts hockeyhandskar. De får inte vara för stora och klumpiga, inte för tunga, inte ha torkat ihop så materialet blir stelt och inte för klibbiga i greppet nere på klubban, så att du får svårt att röra handsken efter skaftet. De som länge spelat med fel sorts handskar och som fått testa nya märker snabbt vad de gått minste om. Gör inte du samma misstag utan kontrollera din utrustning per omgående.