Oväntade skador

Håller man på med någon idrott så vet man att det finns en risk för olika skador. Det är relativt vanligt förekommande att detta sker inom idrott och den absolut vanligaste skadan är knäskador, vilka motsvarar hela 85 % av alla idrottsskador. Vad som är viktigt att känna till är vad man själv kan göra, förebyggande, för att undvika att skadan sker.

Skadestatistik

HockeyInom hockey är skadestatisitken relativt låg. Jämför man med fotbollen, som står för cirka 30% av idrottsskadorna så ligger hockeyn på knappt 9%. De vanligaste skadorna sker i närkamp med annan spelare i form av spark, slag eller tacklingar och det är framförallt yngre som skadas. Troligtvis för att de är mindre musklade och har mindre kunskap om hur skadorna kan ske.

Om vi ser till vilka skador som är allra vanligast bland hockeyspelare så ser statistiken ut ungefär som följer:

  • 31 % leder till blodutgjutningar, vilket kan vara exempelvis större blåmärken, lårkakor och liknande.
  • 25 % av skadorna är någon form av fraktur, alltså att bryta något.
  • 16 % av skadorna är sårskador.
  • 13 % är diverse vrickningar och stukningar.
  • 7 % är hjärnskakningar, som framförallt i de högre serierna blivit ett stort problem och går det illa så kan karriären måsta avslutas efter en hjärnskakning. Problemet brukar dock framförallt vara upprepade hjärnskakningar.

Av dessa skador så är det absolut flest som drabbar axel- och skulderpartiet, sen kommer huvudet samt knän och fotleder. Någon statistik på hur det ser ut med ljumskskador har vi inte funnit någon statistik på.

Rätt tränad

För att undvika skador på isen gäller det att från tidig ålder tränas på rätt sätt. Det gäller att tränaren varierar träningen för att både bygga muskler, styrka och kondition. Hockey är en komplex sport där du både måste vara stark, smidig, explosiv och ha god kondition. Samtidigt är det är också viktigt att inte träna för mycket för att överbelasta kroppen. En god träning är att stärka core-muskulaturen, det vill säga musklerna runt hela bålen för att bli starkare i kroppen och få en bra och stark hållning på skridskorna. Genom att bygga upp kroppen under många år skapar man en god grund och har hjälpt kroppen att motverka skador så långt det går. Man har skapat goda förutsättningar för en skadefri och bra karriär.

När skadan är framme

Trots att man tränat och gjort allt enligt regelboken händer det att skadan kryper sig på ändå. Då är det bra att ta hjälp av någon professionell för att få hjälp att komma tillbaka igen. De flesta lag på högre nivåer har idag egna läkare, sjukgymnaster och naprapater som tar hand om spelarna och hjälper dem med en god rehabilitering. Just naprapater är en profession som är relativt ny inom hockeyvärlden som idag brukas flitigt. Det naprapaten gör är att grundligt gå igenom kroppens muskulatur och leder för att se var problemet sitter. Naprapaten behandlar hela kroppen och tar hjälp av triggerpunkter, akupunktur och ledmobilisering för att hjälpa kroppen att läka igen.  Om orsaken till besöket exempelvis är smärta i ländryggen behöver det inte vara där problemet sitter, det kan vara bakomliggande faktorer som utgör smärttillståndet.

Genom att ta professionell hjälp direkt skapar man goda förutsättningar för att kroppen kommer att läka och att man kommer att vara tillbaka på isen relativt snabbt.