Sommarträning utanför rinken

Hockey är ju mer eller mindre en vintersport. Men det betyder inte att träningen slutar bara för att vinterhalvåret är över. Under sommaren finns det fortfarande mycket man kan träna för att bli bättre på olika sätt och vis. Och det är precis vad vi tänker titta närmare på nedan.

Inlines istället för skridskor

När man inte får chans att åka på isen är inlines det bästa möjliga substitutet för att träna själva åkningen. Tekniken man använder är tillräckligt överförbar att man snabbt vänjer sig vid hjul istället för en skena. Sportamore har ett bra exempel på inlines som kan användas just för detta syfte.

Klubbteknik off ice

Att kunna hantera pucken väl är ett måste för en hockeyspelare och det finns ett flertal produkter på marknaden som är designade just för att träna denna hantering när man inte är på isen. Så länge man har ett bra underlag där pucken kan glida omkring relativt lätt går det att träna nästan oavsett var man befinner sig.

Styrketräning ett måste

Från en säsong till en annan är det viktigt att hålla styrkan uppe. Och detta är ju något man gör bäst utanför isen i vilket fall som helst. En hockeyspelare kan få bra användning för styrketräning av i stort sett alla kroppens muskler, men många behöver även träna upp snabbhet och explosivitet för att bygga upp ett komplett paket.

Kondition alltid viktigt

Konditionsträning sommartid kommer i många former och det är mer eller mindre upp till var och en hur de väljer att träna. Somliga föredrar löpning medan andra hellre tar ett cykelpass. Många gillar intervallträning då det bättre simulerar de plötsliga spurtar man behöver göra under en match. Och att träna mer för sporten man faktiskt utövar är i regel det bästa sättet att träna.